E-sporty na světové scéně: nová éra olympijských her?


Svět e-sportu prochází seismickou změnou. Nedávné oznámení samostatných olympijských her v e-sportu, jejichž partnerem bude Saúdská Arábie, vyvolalo v tomto rychle rostoucím odvětví vlnu nadšení.

Dojednaná dvanáctiletá dohoda staví e-sport po bok tradičních sportů, jako je třeba plavání nebo gymnastika. To by mu mohlo časem přinést uznání mainstreamu a potřebnou legitimitu.

Jakou podobu ale budou tyto digitální olympijské hry mít? V článku se na tuhle novou kapitolu podíváme důkladněji.

Vzkvétající ekosystém soutěžního hraní

E-sport byl v posledních dvou desetiletích jedním z nejrychleji rostoucích hnutí. Jeho rozmach pak dosáhl pomyslného vrcholu v roce 2024, kdy se na velká finále e-sportu přišly podívat miliony lidí.

Digitální herní svět, ve kterém jste si kdysi mohli zahrát leda jednoduchá RPG nebo online kasinové hry, se vyvinul v prosperující ekosystém soutěžního hraní, kdy hráči vysílají své souboje online pro zástupy diváků.

Efektní grafika a intenzivní soutěžní aspekt však nejsou jediným faktorem, který za explozí popularity stojí: k boomu přispěla i komunita (existuje řada platforem a fór věnovaných e-sportu, kde se fanoušci scházejí), odhodlání hráčů a nástup nové generace sportovců.

Profesionální hráči pečlivě trénují a výkony v soutěžích podávají pod obrovským tlakem –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ odvětví si žádá stejné odhodlání a disciplínu jako u hvězd tradičních sportů. Rostoucí obliba vedla ke zdolání několika velkých milníků. V současnosti e-sportové turnaje přitahují vyprodané haly a sponzorské příspěvky dosahují rekordních hodnot. 

Asi nejzásadnějším milníkem je ale nedávné ohlášení prvních olympijských her v e-sportu, které se budou konat v Saúdské Arábii v roce 2025. Tímto krokem se e-sporty zařadí po bok tradičních sportů, jako je třeba plavání nebo gymnastika.

Co za tímto oznámením stálo

Tohle velké oznámení nespadlo úplně odnikud. Impulsy směřující k zařazení e-sportu na olympijské hry nabývaly na síle řadu let.

Velkým zlomem bylo začlenění e-sportu do Her Commonwealthu a Asijských her 2022, jejichž úspěch následně vzbudil zájem Mezinárodního olympijského výboru (MOV). Korunu tomu celému pak dodalo spojení sil dvou světoznámých e-sportových hvězd Lee Sang-hyeoka (Fakera) a Junga Ji-hoona (Chovyho) v týmu Jižní Koreje.

Navíc je tu i prostor pro další velká mezinárodní klání, například střetnutí dánského týmu League of Legends s korejskými kolegy nebo národních týmů tvořených hvězdnými hráči z konkurenčních organizací.

Na obrátkách nabraly i velké e-sportové kampaně, které na Mezinárodní olympijský výbor (MOV) tlačily, aby zařazení tohoto sportu zvážil. Do proolympijských marketingových akcí se zapojila i řada hvězd a spousta online médií vydávala na podporu této nové e-sportové akce články zásadního významu.

A když rozhodnutí nakonec padlo, e-sportové odvětví začalo bujaře slavit, nicméně stinné stránky celé věci nikam nezmizely.

Potenciální problémy

Začněme relativně malým problémem. Šéfové e-sportů čelí dilematu, které hry na olympiádu zařadit.

Na předchozích akcích si své místo našly tituly jako League of Legends a Street Fighter, ale zařazení stříleček z pohledu první osoby, jako je Call of Duty, vyvolává obavy, protože obsahují násilí a panují otázky, zda je to v souladu s olympijským duchem.

Vedení e-sportu existenci dilematu potvrdilo a navrhuje postupný proces integrace, kdy se bude klást důraz na hodnoty, jako je sportovní duch.

Stín na zařazení e-sportu vrhá i otázka zastoupení žen a mužů. Ženy jsou na profesionální úrovni stále zastoupeny velmi málo a nedávný Světový pohár v e-sportu pořádaný v Saúdské Arábii sklidil za nedostatečnou účast žen vlnu kritiky.

Olympijské hry v e-sportu ale slibují nový začátek. Organizátoři se zavázali, že dosáhnou rovné účasti již od první akce, což by mohlo v e-sportu spustit revoluci na mezinárodní úrovni.

V neposlední řadě panují i obavy týkající se dodržování lidských práv v Saúdské Arábii, zejména pokud jde o zacházení s ženami a lidmi z komunity LGBTQ+. V souvislosti s olympijskými hrami v e-sportu se již dříve hovořilo o obviněních z tzv. „sportwashingu“, tedy využívání velkých sportovních událostí k odvádění pozornosti od společenských problémů. Na některých saúdskoarabských e-sportových akcích se objevily záblesky pokroku a ze strany úředníků přišla ujištění ohledně inkluzivity. Nicméně prostoru pro zásadní pokrok je tu pořád ještě hodně.

Velké překážky

Olympijské hry v e-sportu si svou nálepku přelomového momentu pro soutěžní hraní zaslouží, ale stojí před nimi řada opravdu velkých překážek.

Zařazení násilných her a řešení otázek lidských práv jsou velmi choulostivé otázky a jejich vyřešení si vyžádá spoustu času a pozornosti.

Pokud se ale olympijským hrám podaří e-sport začlenit a zároveň zvládnou ctít své základní hodnoty, pak svět e-sportu čeká dosud nevídaná pozitivní změna.

Photo by ELLA DON on Unsplash

Další články autora